Curació de continguts (act. 23.8.2013)


A causa de la ingent quantitat d’informació que circula per Internet, de la necessitat de filtrar-la i accedir només a aquella informació que és de qualitat, que ens proporcionarà coneixement o que servirà a la nostra organització o a nosaltres mateixos a prendre decisions informades, fa uns anys que van sorgir dues figures que tracten de salvar-nos d’aquest maremàgnum d’informació: els community managers (gestors de comunitats) i els content curators (curadors/intermediadors/responsables de continguts).

Avui mirarem de treure l’aigua clara dels segons i de la importància que té seleccionar els continguts que llegim i algunes eines perquè nosaltres mateixos ens responsabilitzem dels continguts que consumim.

wordleLa curació de continguts no té res a veure amb la salut. De fet, parlar de curació de continguts és un calc de l’anglès content curation i en català més aviat hauríem de parlar d’intermediació o selecció de continguts. Tot i els esforços d’alguns a deixar clar que en català curació de continguts o curador/a de continguts (la persona que vetlla perquè els continguts seleccionats siguin de qualitat) no era l’expressió més adequada, la veritat és que l’expressió ja ha fet fortuna i ja s’ha instal·lat entre nosaltres per més que el Termcat proposi la figura del responsable de continguts (expressió poc difosa).

Algunes organitzacions ja compten amb aquestes figures dintre dels seus equips de màrqueting o de comunicació. D’altres organitzacions, compatibilitzen aquests tasques amb d’altres relacionades amb això mateix, màrqueting, comunicació, difusió en entorns relacionals… Però i la informació que consumim com a persones? Qui ens la selecciona? Com decidim què volem llegir, en quin termini volem estar informats i, si volem, quina difusió volem fer d’allò que considerem interessant?

També fa un temps que han sorgit eines per seleccionar els continguts, sobre determinats temes, que consumim. Confesso que, com altres aplicacions, m’ha costat trobar-li utilitat a alguna eina força coneguda i molt usada entre gent que admiro, però al final, crec que he sabut fer-me-la a la meva mida i cada dia la necessito més.

scoopitConcretament, parlo d’Scoop.it:  Scoop.it ens permet seleccionar els continguts web que ens interessen d’una temàtica específica i també ens permet publicar una mena de butlletí en línia que s’actualitza en temps real.

Scoop.it es desenvolupa en tres moments:

  • Cerca i selecció de les fonts sobre un tema que definim a partir de paraules clau i també possibilitat de seleccionar o rebutjar determinades fonts (per defecte, ofereix Google News, blogs de Google, Twitter, Youtube…)
  • Selecció de continguts: l’usuari escull les pàgines web que considera de qualitat i que compartirà amb els seus seguidors; de manera quel’usuari escull les pàgines web (o notícies, o posts) que compartirà.
  • Compartició dels continguts seleccionats: a partir de les pàgines web seguides, de les quals es pot consultar un resum a Scoop.it, l’usuari selecciona les que considera d’interès i les comparteix en un butlletí que es pot consultar en línia.

A Scoop.it classifiquem els continguts en aquells temes que ens interessen. Per exemple, al meu Scoop.it hi he creat tres temes:

Gestió del coneixement
Presons, dret, rehabilitació
Govern obert

scoopit2Gairebé cada dia, a partir de les fonts que tinc seleccionades i a partir de les paraules clau que jo vaig definir, Scoop.it m’ofereix diversos continguts que jo els selecciono o rebutjo i així es va formant un historial amb els continguts que he seleccionat.

Per accedir a Scoop.it, podem crear un compte específic o bé identificar-nos-hi amb el compte de Twitter, Facebook o Linkedin, la qual cosa també ens facilitarà la difusió en aquestes xarxes.

Altres eines de curació de continguts

Paper.li: una eina molt usada i, sobretot, hi ha una gran proliferació de butlletins (la majoria generats automàticament) de Paper.li.
Llistes de Twitter: cal ser molt ordenat. En el moment que seguim algun usuari de Twitter, cal (si és que cal) classificar-lo en alguna de les llistes que tinguem creades. Si ho fem de manera sistemàtica, quan vulguem saber l’actualitat d’algun tema específic, només ens cal consultar aquella llista. Per exemple, Mediació.

Altres articles sobre curació de continguts

– Blog Community Curator d’Antonio V. Bauzano 3 Herramientas para curación de contenidos que quizá no conozcas

– Blog Pensamiento Imaginactivo de Manuel Gross: Gestión y curación de contenidos. Herramientas y metodología

–  Infogr.am per Javier Llinares

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s