Petita introducció als continguts oberts


El terme contingut obert es defineix com un treball creatiu que altres persones poden copiar o modificar. Fa referència a  qualsevol contingut (tant textos com elements multimèdia: vídeos, àudios o fotografies) publicat amb una llicència que no sigui restrictiva i en formats que en permetin la còpia, distribució i modificació.

Això vol dir que si publiquem un document o bé obert o bé llicenciat en Creative Commons i permetem que se’n pugui fer obra derivada, haurem d’adequar el document perquè es pugui modificar i reutilitzar. És a dir, cal que el format del document permeti copiar-lo i modificar-lo. Algunes vegades ha passat que es publica un document amb la voluntat de fer-lo obert, però com que, històricament i per costum, es protegien els documents PDF de manera que se n’impedia la còpia del text, no es podien executar les funcions de copiar i enganxar. El cas més extrem és l’escanejat d’un document en format imatge que també n’impedeix la còpia (si algú vol copiar el text, l’ha de tornar a transcriure).

El terme contingut obert el va encunyar l’any 1998 David Wiley, professor de Psicologia i Tecnologia Instructiva a la Universitat Brigham Young, a Utah. En aquell moment, els continguts oberts devien ser ben pocs, en pocs anys els continguts oberts han agafat embranzida i actualment hi ha molts espais on es difonen i s’utilitzen; especialment a les universitats i els centres de formació especialitzada, on es reflecteix un canvi creixent en la perspectiva dels estudis: es prioritza el procés d’aprenentatge per sobre de la informació transmesa als cursos.

Un aspecte molt rellevant dels continguts oberts és que és una bona resposta als costos creixents dels materials tradicionals i, sobretot, a la manca de recursos educatius.

En aquest context també neixen els MOOC (Massive Online Open Courses; Cursos Oberts Massius En Línia): cursos universitaris que suposen una veritable revolució educativa a escala global. Exemples com el web edx.org, amb cursos de les universitats més prestigioses (Harvard, MIT, Texas University i Berkeley Univ.) o com la plataforma Coursera (on participen més de 30 universitats d’arreu del món) són clars exemples d’aquesta revolució educativa.

En general, s’assenyalen tres condicions importants per compartir recursos educatius oberts:

– el context didàctic
– la tecnologia utilitzada perquè es puguin reutilitzar i
– la lliure disposició de la propietat intel·lectual

Escombrant cap a casa, cal que esmenti les experiències tant del meu Departament i el Centre d’Estudis Jurídics com de l’Escola d’Administració Pública.

L’any 2007, el Departament de Justícia va ser la primera organització pública catalana que va llicenciar en Creative Commons una publicació que es pot descarregar des del web del Departament: l’opuscle del Centre Penitenciari Brians 2.

Però també al CEJFE fa anys que publiquem, llicenciats en Creative Commons els productes de coneixement que s’elaboren al programa Compartim i també presentacions, fotografies i vídeos de les activitats formatives. L’Escola també fa uns quants anys que treballa amb la perspectiva d’oferir publicacions, materials i, en general, coneixement, a tothom. Al web de l’Aula Virtual, l’Escola ofereix diversos continguts formatius oberts. Tant el Centre d’Estudis Jurídics com l’Escola, llicencien les  publicacions en Creative Commons. A més a més, els ponents de les jornades i els docents d’activitats formatives autoritzen la difusió dels seus materials en aquestes llicències i ens cedeixen els drets d’imatge per difondre a Internet les seves intervencions.

Més informació

– Repositori #metaOER Universitat Oberta de Catalunya
– V Jornada sobre Formació a les Administracions Públiques: Obrir i difondre continguts
Coursera
– El Caparazón: 7 nuevas formas de aprender sin coste para el individuo conectado i MOOC: formación abierta online (Dolors Reig)

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s